Sivut

perjantai 21. maaliskuuta 2014

Edge - lehden toimittaja vierailulla

Brittiläisen Edge – lehden toimittaja Michael Gapper vieraili Helsingissä Slush – tapahtumassa. Yritystapaamisten lomassa veimme hänet kouluvierailulle Mustakiveen, jossa oppilaat työskentelivät normaalissa pelillisessä oppimisprosessissa. Hämmästys olikin aikamoinen, kun Michael seurasi toka- ja viidesluokkalaisten QR – koodeilla toteutettua oppimisrataa, jossa vitosten tekemät tehtävät pienemmille oppilaille avautuivat iPadmineille. Ihmeteltävää riitti myös atk-luokassa, kun oppilaat rakensivat Scratcilla opiskeltavaan ilmiöön liittyvää peliä. Michaelin twiitit tässä linkissä.  


Scratch - ohjelmointia Mustakiven ala-asteella

Mustakiven ala-asteen opettajilla ja oppilailla on jo kokemusta Scratch – ohjelmoinnista. Peliohjelmointikerho aloitti keväällä 2013 ja innokkaita tulijoita riitti kahteen ryhmään. Oppilaat ovat esimerkiksi kehittäneet ja ohjelmoineet  historian opinnoissa pelin ”Minotauruksen labyrintti”, jossa pelaajan pitää selvitä sokkelosta kunnialla. Koukuttava kokemus pelaajalle! Lasten pelit julkaistaan  Scartchin sivuilla (http://scratch.mit.edu/), jonne kirjautumalla pelaajat saavat kokeilla ja kommentoida toistensa pelejä.


























Kodu - ohjelmointia Taivallahden peruskoulussa

Taivallahden peruskoululla järjestettiin Kodu – koulutus syyskuussa 2013. Teemailtapäivä olikin projektin ensimmäinen. Paikalla oli opettajia Pepe-hankkeesta ja laajemminkin helsinkiläisistä peruskouluista.  Tietohallintopalvelu asensi uusille Kodu – kouluille ohjelmat ja mediakeskus hankki alkuun tarvittavat peliohjaimet sekä koordinoi koulutuksen. 

Pian oppilaat pääsivät toteuttamaan omia Kodu-maailmoitaan. Alla muutamia niistä:


 Kuudesluokkalaiset esittelivät innokkaasti luomiaan pelejä. Värejä ja vauhtia oli muillekin jakaa.