Sivut

maanantai 30. maaliskuuta 2015

Vi har spelat många olika spel i olika ämnen i Åshöjden

Vi spelar ibland en kort stund som en del av lektionen

I lågklasserna

- haft sportlovsbingo (Eleverna har fått ett kryss för 15min läsning t.ex. under bordet). Tre bingorader innebar en överraskning efter sportlovet.
- haft och har fortfarande "tabelltermometer", dvs. tabellförhör så gott som varje vecka. Elevernas resultat omvandlas till en procent för hela gruppen. Procenten åker upp och ner. Tillräckligt hög procent för gruppen (över 90%) = någon form av belöning.
- hela gruppen har spelat 10 monkeys under hösten på en del matematiklektioner
- lekt tabellkungen/tabelldrottningen: muntlig tabellek i grupp, eleverna frågar multiplikationer av den "sittande regenten". Regenten ska komma på svaret inom 5 sekunder, annars byts regenten.
Engelska åk 4: - spelat engelskaspel på elevspel.se
Religion 5-6 - frågesport på religionslektionerna
Fysik 6 - frågesport på lektionen
Vi har haft några bredspelsdagar i åk 3-6

På de högre klasserna (7-10)

Matematik


King of Math på Ipad. Vi övade Potenser men också annat. Eleverna ville jobba mera med detta. Fungerar bra att jobba parvis, då diskuterar och tänker eleverna högt så andra lär sig hur man skall tänka, fast många vill jobba enskilt.
De duktiga som hann långt lärde sig själva mer än vi hunnit med (Utmaningar +++) och de svagare fick jobba på egen nivå och få känna sig duktiga då de klarade sig genom en bana.  

Sumdog.com. Matematikspel på nätet. Jag registrerade hela klasser direkt från en Exceltabell och eleverna valde rätt svar av fyra alternativ. Eleverna har frågat när de får jobba med det igen. Några jobbade med det efter provet. Går att spela som gäst, men det är enkelt att skapa klasser från Excel och då har jag koll på hur aktiva eleverna är. Har också haft som läxa att spela hemma, men väldigt få spelade. (Hade inte dator med nät, fungerade inte, kom inte ihåg lösenordet, kom inte ihåg att det var läxa …)

Plump. Tärningsspel. Övar huvudräkning. Ett rutnät 7x7 med siffrorna 1- 49. Man behöver 3 tärningar. En spelare kastar tre tärningar och skall använda tärningarnas tal i en räkning för att få ett tal på planen. Kryssa över talet och få 1p. Om det överkryssade talet är vid (8 närmaste rutorna) ett redan överkryssat tal fås ett poäng till för varje överkryssat tal. Om eleven inte kan bilda nån räkning med talen så att resultatet blir ett icke överkryssat tal får hen en plump. Då man har 4 plumpar får man inte fortsätta spelet, men kan fortfarande vinna om hen har flest poäng. Den som har flesta poäng vinner, om två har lika många poäng, vinner den med färre plumpar. (ex. tärningarna 2,3,5 kan ge 2+3+5=10, 2*5 + 3= 13, 5^2+3=28, (2+5)*3=21 osv.)

matteva.fi spel med anknytning till det vi håller på med

Kemi

Har spelat memory med grundämnen i åk 8 och kimspel med labredskap i åk 7

Språk

Har även detta år spelat ganska mycket, mest för att lära ord. Alias, Memory, olika ordspel på Glosor.eu, spel i läroboken, ordbingo
Lotto vid inlärning av nummer
Action track - roligt som ombyte + kontrollerar kunskaper på ett roligt sätt.
Knowledge - (typ Trivial pursuit)
Har också i år spelat Jeopardy om USA / UK Det tyckte de om och fick samtidigt info om kulturella frågor.
Vi har i år haft både drama och charader- mycket roligt som ombyte - övar muntlig kommunikation och kan även användas vid ordkontroll.
I finskan har vi skrivit frågor till Nähdään kellon alla (Helsingforsspelet) samt översatt frågor som gjorts i modersmålet. I åk 7 har jag också spelat Otsapokka (man ska gissa vilket substantiv som står på pannan). I åk 7 har vi även spelat på dator Saarella -spelet (saarella.fi). Ett spel där man gemensamt bygger upp en öde ö. Bra samarbetsövning.
I åk 8 har vi spelat Rappajkalja (hitta på olika alternativ vad en bild föreställer, de övriga försöker gissa den rätta förklaringen) och Arvaa konsonatti, osta vokaali - spelet går ut på att fösöka lösa en mening där ingenting från början är givet (lite stile med Hänga gubbe), man spelar i lag och plockar poäng då man gissar en konsonant som finns i meningen.
På nätet har vi testat frågesport visakisa.com.
I åk 9 har jag spelat Kisavisa - en frågesport - vi har spelat i grupper mot varandra, och Alias.
Action track-spel för åk 7 vafi. Övning av muntliga färdigheter i autentisk miljö: fraser och vokabulär i anslutning till inköp av livsmedel och annan minuthandel i Hagnäs-hallen. Eleverna tyckte huvudsakligen att det var roligt och nyttigt. Det mest positiva: använda det man lärt sig i verkligheten, röra på sig, lära sig nytt i konkreta sammanhang, drag av spel.

Kommentar från en språklärare: "Spel" fyller utan vidare en funktion inom språkundervisningen.

Modersmål

I årskurs 7 har vi spelat Rappakalja och Vi ses under klockan (Helsingforsspelet). Till det senare har vi också gjort egna frågor.  "prata i korten" med kortlek i åttan och nian (tillsammans med våra danska gäster) och kommer nu att spela lite nordenspel på webben med åttorna.

Historia

I hissan har vi haft "trivial pursuit" liknande spel, med frågor om andra världskriget

Hälsokunskap

Med 7orna har jag spelat sexitietäjä, ett finskspråkigt spel om puberteten.

Gymnastik

Mobo-orientering har jag utnyttjat på gymnastiken med alla klasser.

Action track

har använts som guidningsprogram då elever visat runt gäster på stan, för eleverna på åk 7 för att orientera och bekanta sig med hemstaden Helsingfors, till friluftsdag i Centralparken, till ordförhör i språk i parken invid skolan….

Työraportointia Taiviksessa

Teknisen työn tunneilla valmistamme hydrokoptereita. Oppilaat tekevät työraporttia työn edetessä Book Creator -ohjelmalla. Tavoitteena on kuvata ja kirjata työvaiheet ja arvioida tekemäänsä työtä matkan varrella.













perjantai 27. maaliskuuta 2015

PEPE-­hankkeen tutkimusosion raportti



Jyväskylän Yliopiston Agora Centerin tutkija Tuula Nousiainen on selvittänyt Pepe-hankkeen vaikutuksia hankekouluilla. Sähköinen kysely osoitettiin opettajille ja oppilaille. Tietoa hankittiin myös teemahaastatteluilla ja opettajien tuottamia portfoliokuvauksia ja toimintakortteja analysoimalla. Suunnitteilla on jatkotutkimuksen tekeminen uudella hankekaudella.

Tutkimusosion raportti on luettavissa tästä linkistä.

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Opas ilmiömäistä turhautumista vastaan!

Mustakiven, Siltamäen ja Vallilan yhteisessä pepe-pajassa kehiteltiin ideaa oppaasta opettajille uuden opsin tavoitteiden käsittelemiseksi. Toivomme sen rohakisevan opettajien ilmiöiden opettamisessa ja siinä hyödynetään tietysti myös pelillisiä elementtejä. Tässä linkistä aiheesta Prezi-esitys.


torstai 5. maaliskuuta 2015

Roolipelaamista Vuosaaressa

Olen kokeillut roolipelaamista erään 5. luokan S2-oppilaiden kanssa. Ryhmässäni on neljä oppilasta. Jokainen rakensi oman pelihahmonsa itse heromachine-sivustolla. Tämän lisäksi olen itse tehnyt useita muita hahmoja, joita pelaajat tapaavat matkan varrella. Sivusto on ilmainen ja melko helppokäyttöinen.


Luotuaan hahmot printtasin hahmot ja laminoin tulostetun A4-paperin. Itse etsin netistä peliin sopivia kuvia (taikaesineitä, loitsuja, aseita, taikajuomia ja kultakimpaleita). Tulostuksen jälkeen laminoin myös esineet. Näin esineitä voi liittää hahmopaperiin sinitarralla kätevästi. Kultakimplaeita saa viikon aikana kerätyistä hyvä-merkinnöistä. Esineitä taas voi ostaa aikamatkustaja Hansilta tai löytää matkan varrelta. Tämän jälkeen jaoin jokaiselle oppilaalle oman pelivihkon. Vihkoon jokainen sai luoda oman hahmonsa tieto- ja taitotasot jakamalla pisteitä halunsa mukaan.



Toimin itse tarinankertojana. Aloitin pelin kertomalla lyhyen johdannon. Jokainen oli mystisesti pyörtynyt sen jälkeen, kun taivaalla oli nähty kirkas valoilmiö. Herättyään hahmot olivat löytäneet itsensä (ja hetkellisesti toisensa) keskeltä antiikin Kreikkaa. Tällä hetkellä hahmot ovat Rooman valtakunnassa.

Minulla on ryhmän kanssa kaksi tuntia viikossa. Viikon alussa käymme läpi sen hetkistä jaksoa. Teemme muusta luokasta poikkeavat muistiinpanot (kyseessä on kuitenkin S2-ryhmä) ja käsittelemme jaksoa ja sen sisältöä hallituissa, tiiviissä kokonaisuuksissa. Loppuviikosta pelaamme roolipeliä. Tämän kerran pohjana toimii usein alkuviikon muistiinpanot (ja lukuläksy). Tarkoituksena on toistaa pelin lomassa etenkin käsitteitä. Oppilaat ovat saaneet melko vapaasti päättää hahmonsa tekemisistä, mutta pyrin tietenkin johdattelemaan tarinaa haluamaani suuntaan.

Olen itse erittäin tyytyväinen, että päätin kokeilla roolipeliä opetuksessa ja otan sen varmasti käyttöön useamman luokan kanssa ensi vuonna.