Sivut

torstai 5. maaliskuuta 2015

Roolipelaamista Vuosaaressa

Olen kokeillut roolipelaamista erään 5. luokan S2-oppilaiden kanssa. Ryhmässäni on neljä oppilasta. Jokainen rakensi oman pelihahmonsa itse heromachine-sivustolla. Tämän lisäksi olen itse tehnyt useita muita hahmoja, joita pelaajat tapaavat matkan varrella. Sivusto on ilmainen ja melko helppokäyttöinen.


Luotuaan hahmot printtasin hahmot ja laminoin tulostetun A4-paperin. Itse etsin netistä peliin sopivia kuvia (taikaesineitä, loitsuja, aseita, taikajuomia ja kultakimpaleita). Tulostuksen jälkeen laminoin myös esineet. Näin esineitä voi liittää hahmopaperiin sinitarralla kätevästi. Kultakimplaeita saa viikon aikana kerätyistä hyvä-merkinnöistä. Esineitä taas voi ostaa aikamatkustaja Hansilta tai löytää matkan varrelta. Tämän jälkeen jaoin jokaiselle oppilaalle oman pelivihkon. Vihkoon jokainen sai luoda oman hahmonsa tieto- ja taitotasot jakamalla pisteitä halunsa mukaan.



Toimin itse tarinankertojana. Aloitin pelin kertomalla lyhyen johdannon. Jokainen oli mystisesti pyörtynyt sen jälkeen, kun taivaalla oli nähty kirkas valoilmiö. Herättyään hahmot olivat löytäneet itsensä (ja hetkellisesti toisensa) keskeltä antiikin Kreikkaa. Tällä hetkellä hahmot ovat Rooman valtakunnassa.

Minulla on ryhmän kanssa kaksi tuntia viikossa. Viikon alussa käymme läpi sen hetkistä jaksoa. Teemme muusta luokasta poikkeavat muistiinpanot (kyseessä on kuitenkin S2-ryhmä) ja käsittelemme jaksoa ja sen sisältöä hallituissa, tiiviissä kokonaisuuksissa. Loppuviikosta pelaamme roolipeliä. Tämän kerran pohjana toimii usein alkuviikon muistiinpanot (ja lukuläksy). Tarkoituksena on toistaa pelin lomassa etenkin käsitteitä. Oppilaat ovat saaneet melko vapaasti päättää hahmonsa tekemisistä, mutta pyrin tietenkin johdattelemaan tarinaa haluamaani suuntaan.

Olen itse erittäin tyytyväinen, että päätin kokeilla roolipeliä opetuksessa ja otan sen varmasti käyttöön useamman luokan kanssa ensi vuonna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti