Toimintaperiaate
Luokan
seinällä on laiva, joka seilaa merellä. Meri on tehty vierekkäin
asetetuista A3:sista, jotka on toteutettu kuvaamataidon työnä. Meren
yllä on lukusuora. Oppilaat keräävät joka päivä käyttäytymisellään
luokalle pisteitä. Jos päivän lopuksi laskettavat pisteet yltävät
tavoitemäärään, liikkuu laiva merellä yhden lukusuoran välin. Merellä on
n. 12 askeleen välein saaria. Kun laiva saavuttaa saaren, pidetään
luokassa mukava tunti (esim. katsotaan elokuva tms.).
Ensimmäiset säännöt, jotka vaikuttavat pisteytykseen:
- Anna työrauha muille
- Tule ajoissa luokkaan ja istu omalle paikallesi
- Kaikenlainen väkivalta on ehdottomasti kiellettyä (suoraan nolille)
Pisteiden kertyminen
Oppilaat
keräävät pisteitä "liikennevalotaulun" avulla. Oppilaiden nimet on
laminoitu ja niitä siirretään sille huonon käytöksen vaikutuksesta
alaspäin. Haluttaessa voidaan ottaa mukaan mahdollisuus, että 0
pisteestä voi vielä nousta 1 pisteeseen, jos onnistuu selvittämään
aiheuttamansa ongelmat/keskustelemaan aiheesta rakentavasti.
Päivän
lopuksi lasketaan luokan yhteispisteet ja katsotaan päästäänkö
tavoitepisteisiin. Kannattaa aloittaa kohtalaisen pienestä
pistemäärästä, esim. (luokan oppilasmäärä)x 2 - 8p.
Maisemapaikka
|
2 pistettä
| |
Kannen pesu
|
1 piste
| |
Perunateatteri
|
0 pistettä
|
Ryhmäyttävät tehtävät
Lukusuoralle voi sijoittaa 2-3 pykälän välein laminoituja aarrearkkuja (ks. liite), joissa on ryhmäyttäviä tehtäviä. Kun laiva saapuu aarrearkulle, avataan aarrearkku seuraavana päivänä ja suoritetaan tehtävä. Jos
luokka pystyy yhdessä suoriutumaan tehtävästä, liikkuu laiva yhden
pykälän eteenpäin. Tehtävään voi halutessaan liittää pienen meriaiheisen
tarinan/johdannon, jolloin se istuu entistä paremmin laivamatkan
kehykseen.
Esimerkkejä: Koko luokan on mahduttava neljän avatun sanomalehden päälle Koko luokan on ylitettävä yhteisvoimin kahden pulpetin välille viritetty naru (naru laitetaan sen verran korkealle, että siitä ei pääse yksin yli)
Pullopostihaasteet
Joskus
voi käydä niin, että jotkut oppilaat aiheuttavat usein luokan pisteiden
jäämisen alle tavoitteen. Tällöin, ja muutenkin, voidaan käyttää
pullopostihaastetta. Opettajalla on pullo, jossa on viesti. Hän lukee
sen luokalle päivän aluksi. Haaste palkitsee ne oppilaat, jotka
käyttäytyvät hyvin koko päivän.
"Kaikki ne, jotka saavat koko päivän vietettyä maisemapaikalla, saavat ..."
Palkintoja voivat olla esim. Välitunti liikuntasalissa, matematiikkapelien pelaaminen padilla, tms. Yksi hauska palkinto voi olla pelastusrengas, jolla voi pelastaa 0 pisteeseen tippuneen oppilaan takaisin 2 pisteeseen.
Laivan miehistön kerääminen (tasoilla nousu pisteitä keräämällä)
Luokan
keräämistä yhteispisteistä pidetään kirjaa. Opettaja laittaa seinälle
yhden laivan miehistön jäsenen kuvan ja pistemäärän, jolla kyseinen
miehistön jäsen saadaan laivaan. Ensimmäinen miehistön jäsen on
matruusi, jonka saamiseen on kerättävä 300 pistettä. Seuraava
on ruorimies, 700 pistettä. Jne.. Tekijänoikeusvapaita kuvia voi etsiä
netistä tai piirtää itse... Hahmon alle voi tehdä esim. pisteruudukon,
jossa jokainen ruutu vastaa 50 pistettä. Aina kun luokan pistemäärä
kasvaa seuraavaan 50:een väritetään yksi ruutu. Näin luokka voi seurata
omaa etenemistään.
TARVIKKEET:
- tulostettu ja mielellään laminoitu kuva laivasta
- laminoitu kuva aarrearkusta
- lasipullo
- kolme laminoitua hymiötä (iloinen, neutraali, alakuloinen)
- oppilaiden nimet laminoituina
- Kuvaamataidon työnä toteutetaan merimaisema luokan seinälle (jokainen oppilas tekee oman A3:n) Työt ripustetaan seinälle vierekkäin. Näin syntyy meri, jota pitkin laiva lähtee seilaamaan.
- Halutessa piirrettyjä kuvia laivan eri työntekijöistä
Kiitos, Jyrki!
VastaaPoistaHieno idea ja toimii erittäin hyvin. Lapset haluaisivat lähteä seilaamaan myös Tukholmaan Silja Serenadella:)