Sivut

torstai 3. syyskuuta 2015

Evolutionsspelet

Skolämnen: BiGe och Bildkonst
Var: Hoplaxskolan

Här om dagen snubblade jag på följande bild:

https://slimgur.com/images/2015/08/30/6b20e6f7d0db1105e022c73abf88d296.png
Där har man lyckats skapa många olika möjliga varelser baserat på samma enkla grundform.
Vi hade med mina elever (åk 5) hållit på med evolution och dinosaurier (bl.a. genom att se på Fatboy Slim - Right Here Right Now musikvideon) och jag tänkte att det här kunde vara något för oss!

Först måste jag lite förenkla ursprungsidén, dvs. istället för ett enormt evolutionsträd tänkte jag att det skulle vara enklare med bara en gren per elev.

Det jag kom fram till var att dela in ett A3-papper i rutor (20 elever = 20 rutor). Detta skulle bli elevens "planet".

Eleverna skulle sedan färglägga pappret med vattenfärg på följande vis (obs. grovskiss):



Färgerna går alltså snett genom raderna. Allt liv börjar ju i havet, så första färgen ska vara blå. Men vad händer sen är upp till eleverna; kommer livsformen upp på strand och in till skogen, stiger den upp från havet till en isplanet, kommer den snabbt upp på land för att återvända till havet eller kanske den stannar helt och hållet i havet. Så länge som färgerna går snett upp från vänster till höger i raderna fungerar evolutionen naturligt så att ingen varelse plötsligt hamnar i vatten som just har anpassat sig till livet i djungeln...

När planeten är klar får alla elever ett urdjur (eleven eller läraren planerar), t.ex:


Urdjuret (obs. bara några cm i diameter) börjar alltså i första rutan (dvs. i havet). Eleven färglägger djuret, klipper ut och så är urdjuret färdigt. MEN! Nu kommer orsaken varför det är ett spel: urdjuret och planeten skickas vidare till eleven bredvid för att utvecklas (varje ruta motsvarar ca 1 milj. år el.dyl.).

När följande elev får djuret skall han först rita av djurets konturer på ett papper. Sedan får den lägga till nya delar (jag har valt att alla får lägga till 2 små delar, idén kan utvecklas till att få köpa nya egenskaper eller utveckla de existerande egenskaperna [större tänder el.dyl.]). Eleven måste planera vad djuret behöver för nya egenskaper för att klara sig i rutan den hamnar i (dvs. följande tomma ruta). T.ex. fenor är inte nyttiga på land, de kanske måste bli ben/vingar. Sedan skall den nya fasen färgläggas, helst med liknande mönster och färger som föregående fas, men de kan utvecklas och nya färger kan läggas till. När djuret är klart ska den klippas ut (försiktigt).

Förra djuret limmas in i nästa lediga ruta, men den nyaste utvecklingsfasen limmas inte in eftersom den kommer att fungera som följande elevs botten (nästa elev ritar av de nya konturerna för att få med alla utvecklingsfaser).

Så länge som eleverna aldrig förstorar djuret mer än med högst några cm per steg kommer spelet att fungera.

Inklistringsschema av nya djur: 
1a--> --> --> -->
2a--> --> --> -->
3e--> --> --> -->
4e--> --> --> -->
5e--> --> --> -->
6e--> --> --> -->
osv











 osv.
--> --> -->20e
 


När den nya formen av djuret är färdigt skickas djuret och planeten (nu med urdjuret fastlimmat i första rutan) igen vidare till följande elev. Detta upprepas så många gånger att alla har fått ta del av djurets evolution.

Till slut kommer djuret och planeten tillbaka till ursprungseleven. Han får sedan namnge, beskriva och rita den nyaste varianten av djuret i större detalj.

Vad man sedan gör med projektet är upp till var och en. Förbättringsförslag tas gärna emot!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti